پیرامون ادبیات
نقد و بررسی و انتشار آثار ادبی

مرگ ناصری

با آوازی یكدست،

یكدست

دنباله چوبین بار

در قفایش

خطّی سنگین و مرتعش

بر خاك می كشید.

((-تاج خاری برسرش بگذارید!))

و آواز ِ دراز ِ دنباله بار

در هذیان ِ دردش

یكدست

رشته ئی آتشین می رشت.

((- شتاب كن ناصری، شتاب كن!))

از رحمتی كه در جان خویش یافت

سبك شد

و چونان قوئی مغرور

در زلالی خویشتن نگریست

((- تازیانه اش بزنید!)) ...


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

گفتاری درباره ی هوره / گلناز جمالی، سرپل زهاب

هوره،نوعی آواز کردی بسیار قدیمی است که در آن هیچ گونه سازی وجود ندارد و تنها صدایی که در اجرای هوره به گوش می رسد صدای شخص « هوره چر » ( خواننده ی هوره ) است. بیشتر زیبایی و تأثیرگذاری هوره نیز به همین دلیل است که در آن صدای « هوره چر » بدون کمک هرگونه سازی می تواند احساسی بسزا به شنونده منتقل کند به همان اندازه که یک آهنگ امروزی با ده ها ساز و ابزار پیشرفته، بر قلب مخاطب اثر می گذارد و روحش را صیقل می دهد. چه بسا برای بسیاری، این تأثیر و تبادل حسی در هوره غنی تر و عمیق تر است.
همچنان عشق ، که در سال های بسیار دورتر و بخصوص در میان مردم کُرد، در هاله ای از شرم و حیا، محصور و در میان دیوارهای سنّت اسیر بود، هوره نیز محصور به صدای « هوره چر » و آزاد از هرگونه ریتم و ساز موسیقی ، پاک و خالص است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

سايلنزيا

نوشته ي آلن نلسون

ترجمه ي فرانک محمدپور                                                        

منبع: سايت هفتم

 

??در ابتدا، به هيچ وجه اجازه نداشتم داستان سايلنزيا را بازگو کنم؛ به هيچ شکل و به هيچ کس. اما حالا، انجمن را متقاعد کرده‌ام که از بازگو کردن آن خسارتي وارد نمي‌شود. مردم بالاخره درباره‌ي سايلنزيا چيزهايي مي‌شنوند و يقيناً يک داستان مجاز که نام مکان‌ها و شخصيت‌هايش عوض شده است، بهتر از داستان‌پردازي‌هاي افسار گسيخته است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

ايزاك .سي .مونتاگِ

باب براون Bob Brown 

   ترجمه :هادي محمدزاده

مادر را، در گورستان پروتستانهاي «گرين اِويل» قديم ، به خاك سپرديم. او هنگام مطالعه طالع نامه اش، به طور ناگهاني درگذشته بود. اين براي مادري 97 ساله، اتفاق غم باري نبود. او زماني با زندگي خداحافظي كرد كه هر شخصي آرزومند رسيدن به آن است. بي ادبي تلقي نشود اما به نظر مي رسد كه هر فردي ، اوقات خوش محدودي دارد. اما آنچه مي خواهم برايتان بگويم داستان نيست.  تا زماني كه مادر زنده بود، چيزي راجع وصيتنامه نمي دانستيم. وصيتنامه اي كه تمام خانواده را تكان داد. مشاجرات هميشگي خاله« روبي» و خاله« ادنا» سر كم و زياد بودن ارث بر قرار بود كه فقط يك رقابت حسودانه تلقي مي شد .و عمويي به  نام «چارلي» داشتيم  كه با زدن آروغ پس از مهماني هاي مفصل از ديدن اين صحنه هاي تنفر بر انگيز لذت مي برد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

سنگ قبرها

Les tombales

داستانی از : گی دوموپاسان ؛  Guy de Maupassant

برگردان:  مهدی رجبی

پنج دوست شام را تمام کرده بودند، پنج نفری که بالغ و ثروتمند بودند،سه تا  از آنها متاهل ودو نفرشان مجرد.آنها هرماه دور هم جمع میشدندبه یاد جوانیشان، وبعد از خوردن شام تا ساعت دو صبح با هم به گفتگو می پرداختند. با هم صمیمی بودند و از در کنار هم بودشان خوشحال. دوستان صمیمیشان را به یاد می آوردند و از معاشرات با یکدیگر لذت می بردند و با این مسایل شبهای دلپذیر زنگیشان را تجربه می کردند. درباره همه چیز،هرچیزی که که پاریسیها را سرگرم میکند ، چانه زنی و پرحرفی می کردند؛مانند بحث هایی درباره آنچه که در روزنامه های صبح خوانده بودند


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 30 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

کارنامه 40 ساله

اميد پارسايي فر

بي گمان بسياري ، با اسب سفيد «شعر» منوچهر آتشي ، دشت هاي رنگ به رنگي را به دنبال «عبدوي جط» اش در نور ديده اند . انبوهي و چشم نوازي يال هايِ يله در بادِ اين «شعر اسبِ» بي قرار ، مجال ديده شدن آثار منثورِ «صاحب اسب» را که بسي پر و پيمان از «داستان ، نقد کتاب ، مصاحبه ، سفرنامه و گزارش و . . . » است را کمتر ممکن ساخته ، غريب مي نمايد اين همه نهان ماندن ! . . . آنچه که در زير آمده «قطعه»اي است از کارنامة تقريباً 40 سالة اين شخصيت ادبي در بازة زماني «تير ماه 39 تا فروردين ماه 78» که اين ويژه نامه ، درج همة آثار ايشان را ممکن نساخت . اميد که بتوانيم در آينده اي نزديک ، مجموعه نوشتارهاي اين «بزرگ» را به علاقه مندانش عرضه بدارم .

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 30 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

فلسفه ي رباعيات خیام

علي پرنديان

در اين مقاله سعي بر آن است كه گوشه هايي از انديشه خيام با كمترين ارزشگذاري  شخصي مورد نقد و بررسي قرار گيرند .حوزة مورد بررسي صرفاً رباعيات خيام است و اين كه نتيجه گيري مغاير با محتويات ديگر رسالات خيام باشد يا نباشد خود مبحثي جداگانه دارد .ديگر اينكه ميزان تنوع در تعداد رباعياتي كه به او نسبت مي دهند آنقدرزياد است كه هر يك مي تواند مثال نقص ديگري شود . بنابراين ناگزير ميدان تحقيق را باز هم تنگ تر كرده و آنره به بيست و پنچ رباعي برگزيده از مجوعة هدايت محدود ميكنيم .مطالب در نهايت ايجاز نوشته شده است زيرا كه دراز گويي آن هم در قالب مقاله بسيار دلگزا و ناشايست است .اين جهان بيني[1] با توجه به رباعيات از نظر خيام تفكر دربارة مابعدالطبيعه و پرداختن به آن بيهوده است و مارا از زندگي خود دور مي سازد . او عقل ما بعدالطبيعي را مطرود مي شمارد و انديشه‌ي اين جهان بين را در مقابل آن مطرح مي كند .در رباعي زير تركيب زير كان دانا بسيار كنايه آميز است و بهشت نيز دنيوي و قابل دسترسي است.

اي دل تو به ادراك معما نرسي                    اينجا به مي جام بهشتي مي ساز

   در نكته ي زيركان دانا نرسي                    كانجا كه بهشت است رسي يا نرسي        .


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

مولوي و فرويد،

عباس احمدي

در اين مقاله مي خواهيم نشان بدهيم که آراي جلال الدين محمد بلخي، شاعر ايراني، در مورد طبيعت بشر با فرضيه هاي سيگموند فرويد، روان شناس اطريشي، قابل مقايسه است.يعني جدال بين فرشتـه و حيوان و کشتن نفس اماره در عرفان ايراني قابل مقايسه با جنگ بين "سوپرايگو" و "ايد" و سرکوب "اروس" در فرويديسم اروپايي است، با اين تفاوت که سرکوب کامل "ايد" و کشتن "نفس اماره"، از نظر فرويد، نه مايه ي رستگاري، بلکه، سرچشمه ي بيماري است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

پروانه ها

راجر دين كايزر

مترجم : هادي محمد زاده

دوراني در زندگي من وجود داشت كه تا حدودي، در آن  زيبايي، برايم از مفهومي خاص برخوردار بود .  حدسم اگر درست باشد ،آن زمان، حدوداً هفت يا هشت ساله بودم. يكي دو هفته،  يا شايد يك ماه، قبل از اينكه يتيم خانه، به يك پيرمرد تحويلم دهد. در يتيم خانه طبق معمول ، صبحها بلند مي شدم..... 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

ادبيات و نقد ادبي از ديدگاه ارسطو

 

 

 

 

 

م.عاطف راد

 

ashianeandisheh.persianblog.com

 

 

 

 

 

 

 

ارسطو كه با نگرش منطقي به پديده ها, همه چيز را قانونمند و نظم پذير مي دانست, نخستين انديشمندي بود كه كوشيد قوانين و اصول آفرينش ادبي را كشف و تدوين كند, شناخت آفريده هاي ادبي را به قاعده و نظم درآورد و اسلوب ها و موازيني براي سنجش و داوري آن ها ايجاد كند. به همين دليل اين آموزگار نخست را به حق بايد بنيان گزار و پدر شيوه ي منطقي نقد و نظريه پردازي ادبي دانست.

 

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 24 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

پس کجایید ای پرستوهای ابابیل

ابری سیاه و سرد

در آسمان غزه­ی امروز

 

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

نگاهی به ادبیات‌ داستانی در ایران

غلام رضا مرادی صومعه سرایی

 

تاریخ‌ داستان‌نویسی‌ در ایران‌ به‌ سده­های نخستین بازمی‌گردد و ادبیات‌ کهن‌ ما با انواع‌ و اقسام‌ صورت‌های‌ داستانی‌ افسانه‌، تمثیل‌، حکایت‌ و روایت‌ آمیخته‌ است‌؛ اما داستان‌نویسی‌ جدید ایران‌ ادامه طبیعی‌ و منطقی‌ این‌ ادبیات‌ نیست‌ و در شیوه‌ ی جدید داستان‌پردازی‌ حتا جای پایی‌ از این‌ میراث‌ کهن‌ باقی‌ نمانده‌ است‌. ما در این نوشته می کوشیم تا ضمن‌ ارایه‌­ی تاریخ‌ کوتاهی‌ از روند شکل‌گیری‌ و تکامل‌ رمان‌ در جهان‌، تحول‌ تاریخی‌ شیوه‌های‌ قصه‌گویی‌ و داستان‌پردازی‌ در ایران را‌ نیز بکاویم و شماری از نویسندگان‌ و آثار شاخص‌ هر دوره را معرفی کنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:, توسط اکبر جعفری |

احمد شاملو

  اشعاری منتخب از مجموعه شعر باغ آینه

 

باغ آینه

چراغی به دستم، چراغی در برابرم:

من به جنگ سیاهی می روم.

 

گهواره های خستگی

از كشاكش رفت و آمدها

باز ایستاده اند،

و خورشیدی از اعماق

كهكشان های خاكستر شده را

روشن می كند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 آذر 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

ابويزيد طيفور پسر عيسي پسر سروشان بسطامي ملقب به سلطان‌العارفين به ظاهر در نيمه اول قرن دوم هجري يعني در سال آخر دوره‌ي حكومت امويان در شهر بسطام از ايالت كومش(قومس) در محله مؤبدان(زرتشتيان) در خانداني زاهد و متقي و مسلمان چشم به جهان صورت گشود. (برخي از محققان پدران بايزيد از جمله سروشان را پيرو آئين مهر دانسته‌اند.) فصيح احمد خوافي تولد او را در سال 131 هجري ثبت كرده و نوشته است كه جد او سروشان والي ولايت قومس (كومش) بوده است.

مي‌گويند جد اين بينشور بزرگ ايراني، سروشان زرتشتي بوده و سپس بدين اسلام درآمده است. چنين مي‌نمايد كه بايزيد در تصوف استاد نداشته و خرقه‌ي ارادت از دست هيچ‌يك از مشايخ تصوف نپوشيده است، گروهي او را امي دانسته و نقل كرده‌اند كه بسياري از حقايق بر او كشف مي‌شد و خود نمي‌دانست، گروهي ديگر نقل كرده‌اند كه يكصد و سيزده يا سيصد و سه استاد ديده است. قدر مسلم اينكه استاد او در تصوف معلوم نيست كه كيست و خود چنين گفته است كه مردمان علم از مردگان گرفتند و ما از زنده‌اي علم گرفتيم كه هرگز نميرد. و باز پرسيدند كه پير تو در تصوف كه بود؟ گفت: پيرزني.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 آذر 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

آیدا در آینه

لبانت به ظرافت شعر شهوانی ترین بوسه ها را به شرمی چنان مبدل می كند كه جاندار غار نشین از آن سود می جوید تا به صورت انسان درآید و گونه هایت با دو شیار مّورب كه غرور ترا هدایت می كنند و سرنوشت مرا كه شب را تحمل كرده ام بی آن كه به انتظار صبح مسلح بوده باشم، و بكارتی سر بلند را از رو سبیخانه های داد و ستد سر به مهر باز آورده م


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 آذر 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

نگاهی به مجموعه شعر "برهوت کاهی رنگ " سروده مینو نصرت ؛ آزاده دواچی

نویسنده:آزاده­دواچی

 

مجموعه شعر" برهوت کاهی رنگ " نوشته مینو نصرت از مجموعه اشعار معدودی ست  که نویسنده ی آن  توانسته خط فکری و اندیشه خود را از همان ابتدا مشخص کرده  و پختگی خود را در طول مجموعه به اثبات برساند . از ابتدای خوانش این مجموعه خواننده می فهمد که شاعر هویت حقیقی خودش را اعلام می کند که شاعری  واقعی است و رسالتش همان رساندن صدای انسانیت به مخاطب خود می باشد . شاعر بر محیط زندگی خود اشراف کامل دارد ، و از  ورای  مرزهای معمول اذهان  سخن می گوید ؛ او  مخاطب خود  را  به دیدن و گواه گرفتن آنچه که دیگران پس زده اند ، دعوت می کند   . شاعر با فلسفه خاصی در لابه لای هر سطر  پیش می رود . نگاه اش به رموز طبیعت و اکتشافهایش از نایافتنی های گم گشته و پیرامونش عمیق است . او جهانی را به تصویر می کشد که گویی تنها برای او خلق شده  و دردستان اوست ، پیش می رود و در حین  خلق دنیای   آرمانی اش ، رمزهای زیادی را آشکار می سازد .


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 آذر 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 نگاهي به سه كتاب " آن مرگ – جنون روز و مرض مرگ "

" موريس بلانشو و مارگوريت دوراس "

در خوانش و ترجمه ي پرهام شهرجردي 

 

تن زدن به پهلوي مرگ

منصور خورشيدي

" تفكر پرهام شهرجردي " روي محور مرگ دور مي زند ! – مرض ِ مرگ – و – آن ِ مرگ – در كتاب " جنون روز " – مارگوريت دوراس – نيزتن به پهلوي مرگ مي زند. به روح و روحيه ي انسان معاصرپهلو مي زند !

" چهره‌ی مرگم، گذشتِ من بود، گذشته‌ی من بود، مرگ‌های دیگرِ من بود. با این همه، مرگ مستقبلی بود که از گذشته مُرده بود. حالا که مستقبل به استقبال مرگِ گذشته‌ام پا می شد، حالای من به استقبالِ کدام گذشته‌ی آینده‌ام طی می‌شد؟ "


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 13 آذر 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

نگاهی به شب نقاب عمومی است

سروده شمس لنگرودی –انتشارات نگاه 1390

 

هر فعل و انفعالی در جامعه که مواضع گروهی و سپس فردی را تحت الشعاع قرار دهد منفک از تاثیر مجموعه روندها نیست . نگاهی حتی گذرا به وضعیت شعر معاصر ایران ثابت می کند که شکل خروجی این بخش از فرهنگ نیز همواره متاثر از ورودی  و داده های اجتماعی بوده است .

هرچند به ظاهر تاثیر اشخاص بر خروجی شعر ایران قابل انکار نیست اما ضرورت تاثیرگذاری شخص وتاثیرپذیری جمعی را همواره عوامل گسترده تری از قبیل درخواست های اجتماعی و اقتضای جامعه ایجاد کرده و در عمل ، این فردشدگی ست که امکان تاثیر بر گستره اجتماعی  را به حداکثر ممکن می رساند .

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

نقدی بر رمان « رمان پلیسی» همیشه / آخرش / من / گیر / می اُفتم .

نوشته ی « ایمره کرتس» /

نویسنده:الهه­رهرونیا نشر بازتاب نگار

 

در کلامی برای شروع و هم در پشت جلد رمان « رمان پلیسی» سخن از سالهای سیطره ی دیکتاتوری« کومونیستی» در مجارستان، و حضور وقایع این سالها، در رمانهای کرتس است. خشونت، کلمه ای آزارنده و سرشار از انگیزه برای دافعه، شاید هرجا و در هر معرفی نامه ای، که ربطی به سیاست، شکنجه، و حواشی آن داشته باشد، بسیاری از مخاطبین را در جریان رانش نا خودآگاه و عقب گرد قرار می دهد. اما به رغم وجود بی میلی اولیه، بعد از عبود از صفحات اولیه ی رمان، قدرت نویسنده، این دافعه را با جاذبه جایگزین می کند. این تجربه را اخیرا" در رمان « در انتظار بربر ها» که نقد آن در همین ستون ارایه شد، کوتزی در نهایت قدرت برای دنیای ادبیات تکرار کرده بود، و حالا میخواهم بگویم که کرتس نیز، گرچه نه به استادی و چیره دستی کوتزی، اما با گونه ای قابل توجه، و با روشی نو، بازتکرار کرده است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

محمد شمس لنگرودی

محمدتقی جواهری گیلانی (شمس لنگرودی) در تاریخ بیست و ششم آبان هزارو سی­صدوبیست­ونه در لنگرود دیده به جهان گشود. پدر او آیت الله جعفر شمس لنگرودی امام جمعه لنگرود بود

او سرودن شعر را از دههٔ ۱۳۵۰ آغاز کرد. نخستین دفتر شعرش رفتار تشنگی در ۱۳۵۵ منتشر شد، اما پس از انتشار مجموعه‌های «خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» در اواسط دههٔ ۱۳۶۰ به شهرت رسید.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

 

وزن شعر فارسی

ما در این سلسله نوشته ها قصد داریم که عروض فارسی را به زبانی ساده و کاربردی مورد بحث قرار دهیم. بدیهی ست از زوایای بغرنج عروض کلاسیک دوری خواهیم کرد، چرا که هدف ما در این نوشته ها آن است که علاقمندان جوان را به گونه ای با این فن آشنا کنیم که آنان علاوه بر رفع نیازهای عملی خود، اگر خواستند بتوانند به مطالعات عمیقتر و دامنه دارتر در این زمینه بپردازند........


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

آموزش زبان پارسی

 

اسم

ويژگيهای اسم

اسم عام- خاص 

اسم ذات- معنی

اسم مفرد- جمع

انواع اسم

ضمير.......


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 5 اسفند 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

اشعاری منتخب از مجموعه شعر تولدی دیگر

فروغ فرخزاد

تولدی دیگر

همه هستی من آیه تاریكیست
كه ترا در خود تكرار كنان
به سحرگاه شكفتن ها و رستن های ابدی خواهد برد
من در این آیه ترا آه كشیدم آه
من در این آیه ترا
به درخت و آب و آتش پیوند زدم
زندگی شاید.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 5 اسفند 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

اشعاری منتخب از مجموعه شعر از کهربا تا کافور

حسین منزوی

غزل 105

چگونه بال زنم تا به ناكجا كه تویی
بلندمی پرم اما ، نه آن هوا كه تویی
 
تمام طول خط از نقطه ی كه پر شده است
 
از ابتدا كه تویی تا به انتها كه تویی
 
ضمیر ها بدل اسم اعظم اند همه
 
از او و ما كه منم تا من و شما كه تویی....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 5 اسفند 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

آرايه هاي ادبي

 

در کتاب های زبان و ادبیّات فارسی دبیرستان برخی از آرایه های ادبی به اختصار بیان شده است در اینجا  برای آگاهی بیشتر، پرکاربردترین آرایه ها را با توضیح بیشتری شرح می دهیم (منبع کتاب آرايه هاي ادبي سال سوم انسانی )

 

 

 

تشبيه

 

 (1) دانا چو طبله ي عطار است خاموش و هنر نماي

(2) بلم آرام چون قويي ، سبكبار / به نرمي بر سر كارون همي رفت

(3) دل ما به دور رويت ز چمن فراغ دارد / كه چو سرو پاي بند است و چو لاله داغ دارد

(4) روز چو شمعي به شب زود رو و سرفراز / شب چو چراغي به روز،‌كاسته و نيم تاب


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

شعر، بيان شاعرانه انديشيدن

چگونه سخني را شعر مي‌ناميم؟ در زبان روزمره گاهي شعر به سخني كه داراي مقصود خاصي نيست و معناي دقيقي را افاده نمي‌كند ، اطلاق مي‌شود. گويي شعر از ارزش كمتري نسبت به ديگر قالب‌هاي زباني برخوردار است؛ اما آيا چنين است و آيا شعر واجد معنا نيست و از هيچ تفكر اصيلي ناشي نمي‌شود؟ در اينجا قصد نويسنده اين است كه شعر را از نگاه خود توصيف كند و وجوه متمايز تفكري را كه بر اساس آن شعر حاصل مي‌شود، بيان كرده، تفاوت اين تفكر را از تفكر فلسفي و علمي مشخص كند......


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

صمد بهرنگی


صمد درسال 
۱۳۱۸ در محلهٔ چرنداب شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش زهتاب بود. پس از تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در مهر ۱۳۳۴ به دانشسرای مقدماتی پسران تبریز رفت که در خرداد ۱۳۳۶ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. از مهر همان سال آموزگار شد و تا پایان عمر در آذرشهر، ممقان، قاضی جهان، گوگان، و...... 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

منوچهر شیبانی

 


منوچهر شیبانی در سال ۱۳۰۳ در کاشان به دنیا آمد . پدربزرگش فتح اله شیبانی ـ شاعر دوره ی بازگشت ادبی ـ بود و با میرزاده عشقی نیز دوستی داشت. در سال ۱۳۱۰ با مرگ پدر و ازدواج مجدد مادر برای زندگی نزد پدربزرگ - قوام السطان - و مادربزرگ مادری اش به تهران می‌رود . او برای ادامه ی تحصیل در سال ۱۳۱۵ به هنرستان شبانه روزی نساجی مازندران در قائمشهر می‌رود و.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

حضرت فاطمه زهرا(س) در آینه شعر فارسی     

اگرچه سخن گفتن از شخصیت جامع و بی نظیر ودیعه رسول اعظم(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) آن گاه که خداوند هستی او را توصیف و ایشان را خیر کثیر معرفی نموده است ...   


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

پیرشالیار

از حدود ۵ ام بهمن ماه مراسمی به نام «پیرشالیار» در اورامان تخت (هورامان) کردستان و در کنار مرقد پیرشالیار برگزار می شود که سه روز به درازا می کشد. در این مراسم از باغ پیرشالیار گردوهایی چیده شده و برای اهالی فرستاده می شود........


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

اصول داستان نویسی

نوشته ریموند کارور
ترجمه شقایق قندهاری


از زمان چخوف تا جیمز جویس، داستان کوتاه معرف رمان و داستان مدرن بود و آن را تشریح و مشخص می کرد. پس از آن بود که داستان کوتاه به صورت یک گونه ادبی توسط نویسندگان آمریکایی تعریف و مشخص شد. در این مقاله یکی از برجسته ترین نویسندگان آمریکا دلایل گرایش خود را به داستان کوتاه، در مقایسه با رمان بازگومی کند........


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

 
صادق چوبک، در سال ۱۲۹۵ هجری خورشیدی در بوشهر به دنیا آمد. پدرش تاجر بود، اما به دنبال شغل پدر نرفت و به کتاب روی آورد. در بوشهر و شیراز درس خواند و دوره کالج آمریکایی تهران را هم گذراند. در سال ۱۳۱۶ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد......

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

عرفان در مم و زین احمد خانی
استاد پرویز جهانی  
 
ئومید ئه وه ژ ئه هلێ عرفان       ئه و دێ نه کرن ل مه چ حه رفان
 
ته شنی نه کن وه کی غه یوران       ئیسلاح بکن ژ مه قوسوران
 
معرفی و شناساندن احمد خانی و شاهکار او مم و زین کار ساده و آسانی نیست و با یک نوشته و چند گفتار هرگز نمیتوان به تفسیر و تشریح این شاهکارادبی بی بدیل پرداخت .فکر و اندیشه عمیق وژرف خانی در کتاب مم و زین نیاز به نوشتن و تالیف چندین مقاله, جزوه وکتاب دارد...........

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

نقش و کاربرد قصه در ادب فارسی

 

ژاله آموزگار

قصه از برجسته ترین و رایج ترین گونه های ادبیات عامه است كه با طبیعت و زندگی مردم پیوند نزدیك دارد ، گوناگونی یك قصه و نقل آن به این سبب است كه ادبیات عامه در آغاز صورت شفاهی داشته و از فرد به فرد و نسل به نسل دیگر انتقال یافته و سپس برای بقا و استمرار در هر عصر و دوره و در هر جامعه و فرهنگ، خود را با نظام اجتماعی رایج تطبیق داده و با الگو های اجتماعی آن جامعه و آن دوره هم نوا نموده است .....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج در سال 1274 هجری شمسی درروستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور به دنیا آمد. پدرش ابراهیم‌خان اعظام‌السلطنه متعلق به خانواده‌ای قدیمی مازندران بود و به کشاورزی و گله‌داری مشغول بود و زندگی روستایی، تیراندازی و اسب‌سواری را به وی آموخت. نیما تا سن دوازده سالگی درزادگاهش روستای یوش و در دل طبیعت زندگی کرد.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 نفر پنجم

بهروز ثابت

هوا را نم نم باران مرطوب كرده بود . تكه های ابر همه هنوز پراكنده دیده می شدند . همه ایستاده بودند . باد كه می آمد خودشان را جمع می كنند و فرو می روند در عمق لباس های گرمشان كه زیپش را تا بالا كشیده اند . پنج نفر هستند . هم تو. ایستاده اند كه از سرما یخ زده اند . دیوار پشت سرشان بلند است . بالایش سیم خاردار است . هر چند متر یك چراغ بالای سرشان روی دیوار به همان حالتی كه آنها ایستاده اند ایستاده است. نور سفید چراغ ها پخش می شود  بین سرمای هوا و نم نم باران . باقی اش هم پخش می شود روی زمین كه از نم نم باران خیس شده است ..........


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

  

 

 

نخستین نسل ادبیات داستانی مدرن ایران


محمد بهار لو

زبان ادبیات داستانی در ایران با پیدایش و رواج روزنامه‌نگاری ـ  به‌ویژه با انتشار " قانون " و " صوراسرافیل" و ترجمه ی نمایش ‌نامه‌ها و رمان‌های فرنگی به زبان فارسی بنیاد گذاشته شد. انتشار کتاب‌هایی نظیر " سیاحت‌نامه ابراهیم بیگ" ، " مسالک المحسنین" و " سرگذشت حاجی‌ بابای اصفهانی" ، که اگرچه از لحاظ سبک و خصوصیات ادبی در یک سطح نیستند، در تحول نثر فارسی و پیدایش و تکوین ادبیاتِ داستانی ما تأثیر ژرفی گذاشت.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 امام رضا علیه السلام: عبادت به نماز و روزه زیاد نیست، به اندیشه زیاد درباره خداوند است. (تحف العقول، ص 442)

پژوهشی در زمینه شاعر نبودن پیامبر از دیدگاه قرآن (1) / جبرئیلی، محمد صفر

 

منابع : مجله نامه مفید، شماره 4 | تاریخ درج : 1387/12/24 | بازدید : 2408

کلید واژه ها :

چکیده:

در نوشتار حاضر، ابتدائاً از تاریخچه شعر و تدوین آن و اینکه شعر از فطریات انسان است سخن به میان آمده است. سپس فرق شعر را با نظم بیان نموده و آیات مربوط به شعر و شاعران را ذکر کرده ایم و ضمن دسته بندی این آیات به بیان آرای مفسران شیعه و اهل سنت پرداخته و نهایتاً مدعای خود را با استناد به آیات و روایات به اثبات رسانده و در پایان با توجه به آیات شریفه قرآن موقعیت شاعران را نفیاً و اثباتاً مطرح کرده و از مطلوبیت نفسی شعر سخن گفته ایم......


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 کتابهایی که به سختی خوانده می شوند

نثر این رمان چنان پیچیده و با واژه‌سازی‌های مختلط آمیخته است که ...

روزنامه گاردین در گزارشی فهرست 10 کتابی را منتشر کرده که به پایان رساندن آنها برای خواننده واقعا دشوار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه‌ گاردین فهرستی از مشکل‌فهم‌ترین کتاب‌های دنیای ادبیات را تهیه کرده که ........


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 شاعران و نویسندگان کرد، تاریخ و ادبیات کردی

نویسنده : سروش

پروفسور قانات کوردو (qanatê kurdo) درجلد (١) کتاب تاریخ ادبیات کردی چاپ ١٩٨٣استهکلم  در خصوص  معرفی شاعران و نویسندگان کلاسیک کرد به ترتیب و به  شرح ذیل آنها را اینگونه معرفی  کرده است :

 ١- علی حریری  (١٠١٠-١٠٧٧ )

 حریری در سال ۴٠٠ هجری (١٠١٠ میلادی) در روستای حریر از توابع شمدینان استان حکاری ( جولة مرگ ) ترکیه امروزی دیده به جهان گشوده است .دیوان شعراوازمشهور ترین دیوان شعرکردی درجهان می باشد .و میتوان آنرا اولین اثر مشهور کردی نامید حریری در سال ۴٧٠ هجری ١٠٧٧ میلادی درهمان محل چشم از جهان بسته ........


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |