پیرامون ادبیات
نقد و بررسی و انتشار آثار ادبی

آیدا در آینه

لبانت به ظرافت شعر شهوانی ترین بوسه ها را به شرمی چنان مبدل می كند كه جاندار غار نشین از آن سود می جوید تا به صورت انسان درآید و گونه هایت با دو شیار مّورب كه غرور ترا هدایت می كنند و سرنوشت مرا كه شب را تحمل كرده ام بی آن كه به انتظار صبح مسلح بوده باشم، و بكارتی سر بلند را از رو سبیخانه های داد و ستد سر به مهر باز آورده م


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 آذر 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

محمد شمس لنگرودی

محمدتقی جواهری گیلانی (شمس لنگرودی) در تاریخ بیست و ششم آبان هزارو سی­صدوبیست­ونه در لنگرود دیده به جهان گشود. پدر او آیت الله جعفر شمس لنگرودی امام جمعه لنگرود بود

او سرودن شعر را از دههٔ ۱۳۵۰ آغاز کرد. نخستین دفتر شعرش رفتار تشنگی در ۱۳۵۵ منتشر شد، اما پس از انتشار مجموعه‌های «خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» در اواسط دههٔ ۱۳۶۰ به شهرت رسید.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

منوچهر شیبانی

 


منوچهر شیبانی در سال ۱۳۰۳ در کاشان به دنیا آمد . پدربزرگش فتح اله شیبانی ـ شاعر دوره ی بازگشت ادبی ـ بود و با میرزاده عشقی نیز دوستی داشت. در سال ۱۳۱۰ با مرگ پدر و ازدواج مجدد مادر برای زندگی نزد پدربزرگ - قوام السطان - و مادربزرگ مادری اش به تهران می‌رود . او برای ادامه ی تحصیل در سال ۱۳۱۵ به هنرستان شبانه روزی نساجی مازندران در قائمشهر می‌رود و.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 منصور اوجی

 

منصور اوجی   سال  ۱۳۱۶ خورشیدی در شیراز متولد شد، او از شاعران معاصر ایران است که هم اکنون در زادگاهش زندگی می‌کند.

منصور اوجی در رشته فلسفه از دانشگاه تهران موفق به کسب مدرک لیسانس شد و پس از آن در رشته علوم تربیتی از دانشسرای عالی تهران مدرک فوق لیسانسش را کسب کرد.پس از آنکه به زادگاهش بازگشت بار دیگر به دانشگاه پهلوی شیراز رفت و مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی اش را هم گرفت. او پس از سالها تدریس، به تازگی تصمیم گرفته که تدریس را رها کند و تمام اوقاتش را در خانه اش بنشیند و به شعرش اختصاص دهد.......


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 یدالله رؤیایی

یدالله رؤیایی در17 اردیبهشت ۱۳۱۱ در دامغان به دنیا آمد. آموزش‌های دبستانی و دبیرستانی خود را ابتدا در زادگاهش، و از آن پس در تهران در دانشسرای شبانه‌روزی تربیت معلم به پایان رساند. چندسالی به کار تدریس و سرپرستی امور اوقاف دامغان اشتغال داشت. نوجوانی و جوانی او به تمایلات مارکسیستی و مبارزه در حزب تودهٔ ایران گذشت. در سال ۱۳۳۲ به دنبال کودتای ۲۸ مرداد و فرار از دامغان، چندی به زندگی مخفی گذرانید و سرانجام در اسفند همان سال دستگیر شده و به زندان افتاد. زندان‌های او: زندان باغشاه، زندان زیرطاقی (زیرزمین مخوف پلیس تهران)، زندان موقت، و یک بار دیگر در سال ۱۳۳۶، زندان لشکر ۲ زرهی سلطنت‌آباد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

سیمین بهبهانی«نیمای غزل»

 سیمین خلیلی معروف به «سیمین بهبهانی» فرزند عباس خلیلی است. پدرش به دو زبان فارسی و عربی شعر می‌گفت و حدود ۱۱۰۰ بیت از ابیات شاهنامه فردوسی را به عربی ترجمه کرده بود و در ضمن رمان‌های متعددی را هم به رشته تحریر درآورد که همگی به چاپ رسیدند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 منوچهر آتشی

منوچهر آتشی در دوم مهرماه ۱۳۱۰ در روستای به نام «دهرود» دشتستان جنوب متولد شد، خانواده او جزء عشایر زنگنه کرمانشاه بودند که در حدود ۴ نسل پیش به جنوب مهاجرت کرده بودند. پدرش فردی باسوادی و کارمند اداره ثبت و احوال بوشهر بود. او تحصیلات پایه اش را در بوشهر به سر بردند و پس از اتمام پایان دبیرستان به دانشرای عالی راه پیدا کرد و به عنوان معلم مشغول به تدریس شد


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 هوشنگ ابتهاج

 

هوشنگ ابتهاج ۶ اسفند ۱۳۰۶ در رشت متولد شد. پدرش آقاخان ابتهاج از مردان سرشناس رشت و مدتی رئیس بیمارستان پورسینای این شهر بود. هوشنگ ابتهاج دوره تحصیلات دبستان را در رشت و دبیرستان را در تهران گذراند و در همین دوران اولین دفتر شعر خود را به نام نخستین نغمه‌ها منتشر کرد. ابتهاج در جوانی دلباخته دختری ارمنی به نام گالی شد که در رشت ساکن بود و این عشق دوران جوانی دست مایه اشعار عاشقانه‌ای شد که در آن ایام سرود. بعدها که ایران غرق خونریزی و جنگ و بحران شد، ابتهاج شعری به نام کاروان(دیرست گالیا...)بااشاره به همان روابط عاشقانه‌اش در گیر و دار مسایل سیاسی سرود. ابتهاج مدتی به عنوان مدیر کل شرکت دولتی سیمان تهران به کار اشتغال داشت.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 محمدعلی سپانلو

در روز چهارشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۱۹ در تهران دیده به جهان گشود.

او شاعر و مترجم ایرانی است و تا کنون در کنار برگردان آثار ادبی، مجموعه‌های شعری از جمله رگبارها، پياده روها، نبض وطنم را می‌گيرم، تبعيد در وطن، ساعت اميد، فيروزه در غبار، پاييز در بزرگراه، و قايق‌سواری در تهران را در کارنامه خود دارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 علی باباچاهی

 

 

علی باباچاهی متولد سال ۱۳۲۱ در شهرستان کنگان استان بوشهر است. وی دوره دبستان و دبیرستان را در بوشهر گذراند. در دوره اول متوسطه، به شعر و ادبیات علاقه‌مند شد. در مسابقه ادبی دانش‌آموزی دبیرستان‌های بوشهر و سپس شیراز رتبه اول را به دست آورد. در این دوره شعرهایش در مجلات تهران، با نام مستعار «ع. فریاد» چاپ می‌شد اما وقتی یکی از شعرهای این شاعر در مجله امید ایران به عنوان «بهترین شعر هفته» به چاپ رسید، شعرهایش را به امضای خودش در مجلات چاپ کرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

شیون فومنی

میر احمد سید فخری نژاد، مشهور به شیون فومنی، از شاعران محبوب و مشهور شمال ایران است.

او در سال ۱۳۲۵ هجری خورشیدی در شهرستان فومن دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ کرد و  دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی -۱۳۴۵ در آنجا گذراند. شیون در سال ۱۳۴۶ وارد سپاه دانش در طارم زنجان شد و یکسال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ وارد زندگی زناشویی شد در کوچی عهده دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولادمحله ساری گشت و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدریس مشغول بود. پس از آن نیز دردیگر نقاط گیلان به این شغل ادامه داد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

روزگار او با رویدادهای رنگارنگ و پیشامدهای گوناگونی روبه‌رو بوده است و پی‌بردن به ریشه‌های شكل‌گیری اندیشه‌های او، بررسی اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران، پیش از سده‌ی پنجم و درنگ در جریان‌های فكری و مذهبی آن دوران را ضروری می‌نماید.

ویژگی‌های برجسته‌ی اندیشه‌های خیام عبارت است از:

-  پرسش‌های بنیادی در پیوند با هستی، به ویژه روشن نبودن آغاز و انجام آن.

-  تردیدهای جسارت‌آمیز و جنجال‌برانگیز در باور‌های عمومی از دین و بی‌اعتبار دانستن قطعیت‌های اندیشگانی.

-  نگاه‌های تلخ، تحقیرآمیز و پوچ‌انگارانه به جهان موجود.

-  سفارش‌های پی‌درپی به اغتنام ‌فرصت و زیستن شادمانه در این فرصت زودگذر.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |