مرگ ناصری
با آوازی یكدست،
یكدست
دنباله چوبین بار
در قفایش
خطّی سنگین و مرتعش
بر خاك می كشید.
((-تاج خاری برسرش بگذارید!))
و آواز ِ دراز ِ دنباله بار
در هذیان ِ دردش
یكدست
رشته ئی آتشین می رشت.
((- شتاب كن ناصری، شتاب كن!))
از رحمتی كه در جان خویش یافت
سبك شد
و چونان قوئی مغرور
در زلالی خویشتن نگریست
((- تازیانه اش بزنید!)) ...
ادامه مطلب...
وزن شعر فارسی
ما در این سلسله نوشته ها قصد داریم که عروض فارسی را به زبانی ساده و کاربردی مورد بحث قرار دهیم. بدیهی ست از زوایای بغرنج عروض کلاسیک دوری خواهیم کرد، چرا که هدف ما در این نوشته ها آن است که علاقمندان جوان را به گونه ای با این فن آشنا کنیم که آنان علاوه بر رفع نیازهای عملی خود، اگر خواستند بتوانند به مطالعات عمیقتر و دامنه دارتر در این زمینه بپردازند........
ادامه مطلب...
شعر، بيان شاعرانه انديشيدن
چگونه سخني را شعر ميناميم؟ در زبان روزمره گاهي شعر به سخني كه داراي مقصود خاصي نيست و معناي دقيقي را افاده نميكند ، اطلاق ميشود. گويي شعر از ارزش كمتري نسبت به ديگر قالبهاي زباني برخوردار است؛ اما آيا چنين است و آيا شعر واجد معنا نيست و از هيچ تفكر اصيلي ناشي نميشود؟ در اينجا قصد نويسنده اين است كه شعر را از نگاه خود توصيف كند و وجوه متمايز تفكري را كه بر اساس آن شعر حاصل ميشود، بيان كرده، تفاوت اين تفكر را از تفكر فلسفي و علمي مشخص كند.
ادامه مطلب...
نگاهي تاريخي به مضامين و اسلوبهاي شعر شيعي در ادب اندلس
نويسندگان: حسين حاتمي(كارشناس ارشد تاريخ ايران اسلامي از دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد كرمانشاه)، پروين زماني(كارشناسي ارشد ادبيات عرب از دانشگاه رازي كرمانشاه و مدرس دانشگاه پيام نور واحد هرسين)، محمدرضا بيگي(عضو هيأت علمي ادبيات عرب دانشگاه پيام نور هرسين)، پوريا اسماعيلي(كارشناس ارشد تاريخ ايران اسلامي از دانشگاه بين المللي امام خميني قزوين و مدرس دانشگاه پيام نور كرمانشاه)
چكيده
شعر شيعي در عصراندلس، نمايانگر اوضاع تاريخي، سياسي، اجتماعي، ادبي، ديني و ... آن روزگار و نيز عشق و دوستي مردمان به ويژه شاعران و اديبان به خاندان اهل بيت است. مضمون ها و ساختارهايي كه برخي از شاعران شيعي در اين دوره سروده اند داراي دو ويژگي تقليد و نوآوري مي باشد. در جنبه تقليد مضمون و سبك شاعران متعهد شيعي در مشرق زمين الگوي ايشان بوده است و در جنبه نوآوري نيز از اوضاع ادبي، ديني، اجتماعي و سياسي زمان خويش متاثر بوده اند. شعر شيعي يكي از عرصه هاي شعري اين دوره به شمار مي آيد، اما هرگز نتوانسته است به توانايي شعر شاعران مشرق زمين برسد و جز در موارد اندك همواره پوششي از تقليد و اقتباس بر آن سايه افكنده است.
ادامه مطلب...
نگاهی به فولکلور کُردی
نویسنده : سروش
فولکلور کردی، تاریخ و ادبیات کردی، ادبیات کردی
فرهنگ رسمی هر کشوری برگرفته از فرهنگ شفاهی و عامة مردم آن سرزمین است، آنچه امروزه بهعنوان شاهکارهای ادبی و هنری در دسترس ماست، روزگاری بهصورت پراکنده بر زبان نیاکان ما جاری بوده، بدون آنکه خود بدانند خالق این آثار چه کسانی بودهاند؛ آنها را نسل به نسل بهصورت شفاهی از یکدیگر فراگرفته و به آیندگان منتقل کردهاند.
ادامه مطلب...
جستاري در غزل امروز
پيش درآمد: ابتدا قرار بود در اين مقاله به بحث پيرامون غزل امروز بپردازيم اما هرگونه كنكاش بدون بررسي تبارشناسانه آن ناممكن به نظر مي رسيد. پس بدين خاطر مقاله به دو قسمت تقسيم شد: ابتدا بررسي مختصري پيرامون شكل گيري اين جريان در اواخر دهه چهل و بررسي شعر چند تن از افرادي كه بطور مشخص تر در اين سالها جريان شعر نئوكلاسيك را هدايت كرده اند؛ سپس ادامه مقاله با تحليل جزءنگرانه غزل امروز در دوجبهه موازي! درضمن براي جلوگيري از هرگونه سوء تفاهم از به كار بردن اسامي در بحث پيرامون دو جريان فرضي حاضر در غزل امروز خودداري نمودم.....
ادامه مطلب...